poniedziałek, 18 lutego 2013

Puls Życia: Biologia kl. 2|| Dział I


1.Organizm człowieka jako funkcjonalna całość. 

 


Zad.1-Wyjaśnij termin"fizjologia"

Fizjologia- bada zależności między narządami

Zad.2-Dopisz w odpowiednich miejscach nazwy jednostek klasyfikacji biologicznej.

gromada-ssaki
rodzina-naczelne
rodzaj-człowiek
Gatunek- człowiek rozumny

Zad.3-Podkreśl cechy, które wyróżniają człowieka spośród innych zwierząt.

Podkreśl:
pionowa postawa ciała; dobrze rozwinięty mózg ; poruszanie się na dwóch kończynach ; zdolność uczenia się

Zad.4-Do podanych funkcji dopisz nazwy układów, które współpracują przy ich pełnieniu.

a) układ hormonalny ; układ nerwowy
b) układ kostny układ mięśniowy
c) układ oddechowy układ krążenia

Zad.5-Uzupełnij zdanie.

homeostazę.



2.Budowa i funkcje skóry.



Zad.1-Wyjaśnij pojęcie "naskórek"

Jest to najbardziej zewnętrzna warstwa skóry ulegająca złuszczeniu i zawierająca barwnik skóry.


Zad.2-Na podstawie ilustracji wykonaj podane polecenia.

a)

ochronna - i
termoregulacyjna - f
wydalnicza - a
wydzielnicza - a
odbieranie bodźców - e,d,c

b)

a- Gruczoł potowy
b- Gruczoł łojowy
c- Ciałko nacisku i wibracji
d- Ciałko dotykowe
e- Ciałko wrażliwe na ucisk


Zad.3-Podaj nazwę warstwy naskórka, dzięki której jego złuszczone komórki są zastępowane nowymi. Podkreśl w zdaniu miejsce występowania tego elementu.

Nazwa: Warstwa Rogowa - 
 najbardziej zewnętrzną - zaznaczone kursywą podkreślić


Zad.4-Do podanych funkcji dopisz odpowiednie nazwy wytworów naskórka.

a) Gruczoły potowe
b) Gruczoły łojowe
c) Gruczoły sutkowe
d) Paznokcie


Zad.5-Wykreśl wyrazy tak ,aby powstały zdania prawdzie.

Wykreślić:

- Białka
-Tłuszczowe
-Potowych
-D13
 
+ Doświadczenie:

 

WYNIKI:

25,19,15
WNIOSKI:
Działają receptory adaptacyjne,które po pewnym czasie przyzwyczajają się i odczuwają mniej dotknięć.

 

 

3.Higiena i choroby skóry   

 

 

Zad.1- Zdrowa, nieuszkodzona skóra jest skuteczną barierą przed czynnikami szkodliwymi dla organizmu. Wymień najważniejsze zasady higieny, które pozwalają ochronić skórę przed chorobami.

Aby ochronić skórę przed chorobami ,należy myć starannie całe ciało i dokładnie je wycierać.


Zad.2- Na podstawie objawów wpisz nazwy schorzeń skóry, których dotyczą poniższe opisy.

a) Trądzik pospolity
b) Łupież
c) Alergie skórne 

Zad.3-Uzupełnij tabelę.
 (Skreślenie oznacza ,że jest już w książce ,a zaznaczone co trzeba dopisać)

Lewa strona:                                                                                           Prawa Strona:  
-Oparzenia                                                                                               -Bardzo Wysoka Temperatura
-Odmrożenia                                                                                            -Działanie...Temperatur
-Świerzb                                                                                                  - Świerzbowiec
-Grzybica                                                                                                 - Grzyby
-Wszawica                                                                                               -Wszy
-Opryszczka                                                                                            - Choroby wirusowe skóry


Zad.4.-Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.

a) Nie należy korzystać z przedmiotów należących do osoby chorej.
b) Powoduje zmiany w wyglądzie skóry,paznokci,swędzenie, nieprzyjemny zapach
c) Na skórze ,paznokciach i włosach.

Zad.5 -Wykreśl wyrazy tak,aby powstały zdania prawdziwe.

Wykreślamy(podkreślamy)
- III stopnia
- III stopnia
- uszy
- mogą
- letnią wodą

Zad.6- Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.

Gdy się oparzymy, należy  
-Schładzać uszkodzone miejsce ...
-założyć lekki opatrunek ...




Powtórz rozdział !

 

Zad.1- Ponumeruj Nazwy elementów budowy organizmu, rozpoczynając od nazwy struktury o najprostszej budowie.

3. Narządy  
1.Komórki
5.Organizm
4.Układ narządów
2.Tkanki

Zad.2-Na podstawie tekstu oraz informacji z podręcznika skreśl w zdaniach błędne informacje.
(Są to błędne informacje i należy je skreślić w ćwiczeniach)

 
Skreślić: 
1.choroby organizmu
2.zmiennocieplnym
3.łojowe
4.wydzielniczą

  

Zad.3- Połącz nazwy elementu budowy skóry z pełnioną przez niego funkcją.

Ciałko dotykowe ----> Odbiera bodźce
Gruczoł łojowy ----> Wydziela gęstą substancję, która natłuszcza włosy i naskórek.
Gruczoł potowy ----> Bierze udział w wydalaniu zbędnych produktów przemiany materii.
Kolagen ----> Nadaje sprężystość elastyczność i odporność na zerwanie
Warstwa rozrodcza ----> Powstają w niej nowe komórki naskórka.


Zad.4-Przeczytaj poniższy tekst i odpowiedz na pytania.
a) W wodzie znalazł się dwutlenek węgla.
b) Skóra wykonuje wymianę gazową.




Zad.5-Działanie promieniowania słonecznego na organizm człowieka z jednej strony jest korzystne, ponieważ sprzyja wytwarzaniu w skórze witaminy D3, z drugiej strony może przyczynić się do powstania nowotworu skóry. Zaproponuj sposób postępowania, który pozwoli na korzystne działanie słońca na skórę, a jednocześnie będzie chronił organizm przed zachorowaniem na nowotwór.

Nie wystawianie się na bezpośrednie działanie promieni słonecznych pomiędzy 12-15 godziną (słońce jest zbyt ostre wtedy) używanie kremów z filtrem ochronnym.


Zad.6-Podane nazwy czynności zamaluj odpowiednimi kolorami. 


 

1 komentarz:

  1. zad.6
    podane nazwy czynności zamaluj odpowiednimi kolorami

    energicznie rozmasować ----> oparzenia
    stopniowo ogrzewać ----> odmrożenia
    przykryć kocem ----> odmrożenia
    zanurzyć w letniej wodzie ----> odmrożenia
    schładzać strumieniem wody ----> oparzenia
    podać gorącą herbatę ----> odmrożenia
    założyć lekki opatrunek ----> oparzenia

    OdpowiedzUsuń